Район „Нови Искър” и „Асоциация Родители” ще обучават учители за работа с деца

От 11 до 12 април  2013г. в салона  на 101 СОУ „Бачо Киро”, ул. „Илинденско въстание № 36, по предложение на МКБППМН към район Нови Искър, СНЦ „Асоциация Родители” ще направи обучение на 14 преподаватели от седемте общински училища, които са част от територията на район „Нови Искър”. Темата на обучението е „Превенция на виртуално и реално насилие”.

Методологията за обучение по темата за превенция на виртуалното и реалното насилие е разработена в рамките на програмата „Безопасен интернет” на Европейската комисия за създаването на безопасна и отговорна среда за деца и младежи в интернет и за подпомагане на личностното израстване на учениците и развитието на социалните им компетентности в света на технологичните предизвикателства.

СНЦ „Асоциация родители” – член на Европейската асоциация на родителите, и Фондация „Приложни изследвания и комуникации”, която координира  Националния център за безопасен интернет, разработват методологията на обучението в продължение на 5 години. Тя е резултат от дейностите по проекта „Виртуално и реално насилие: превенция чрез интерактивно обучение в училища”, финансиран от Фондация „ОУК”, Швейцария и ЕК.

Целта на обучението е да се подготви екип от педагогически специалисти на територията на  район „Нови Искър” и район „Надежда”, които да могат да подпомагат децата при осъзнаването, разбирането и придаването на личен смисъл на насилието и  осъществяват превенция на рискове и насилие на границите на виртуалното пространство и реалността.

Mетодологията на обучителния курс “Виртуално и реално насилие – превенция чрез интерактивно обучение в училище” е резултат от 5 годишен проект, осъществен от Асоциация Родители и Фондация “Приложни изследвания и комуникации”.  В основата й стои разбирането, че въпреки сложността си и многопластността си проблемът „насилие“ може да бъде разрешен от работещите с деца професионалисти. Първата стъпка към решението е ангажирането на децата и  младежите в разговори и занимания, които ги вълнуват както със съдържанието, така и с формата си.

Курсът „Виртуално и реално насилие – превенция чрез интерактивно обучение в училище“ е разработен в два наръчника, въплъщаващи едни и същи принципи и ценности, а именно - самопознанието, съпреживяването с Другия, осмислянето на собствения опит и действия с тяхната мотивация и отговорност. Същевременно курсът е подробно разписан и последователно структуриран, така че да бъде максимално удобен за учителите и обучителите. Отделните модули са придружени от допълнителна информация, която насочва водещия към важни аспекти на темата и обогатява информацията, с която той вече разполага. Методиката залага на интерактивните методи като основен инструмент за работа в часа, като упражненията са съобразени с възрастта на учениците. Интерактивните методи спомагат за отпускането на децата и младежите, за отваряне на врата към вътрешния свят и творческия потенциал и за водене на групата към нейните високи нива на функциониране.

Първият наръчник включва теми, които засягат директно изключително въпроса за насилието като феномен в училище и в онлайн пространството. Те адресират предизвикателствата и възможностите на новите технологии, начините на общуване на младите хора и важността на поведението ни в различните ситуации на насилие в реалността и виртуалността. На база на придобития опит от използването на първия наръчник беше разработен и втория. Неговият фокус е върху социалните умения и личните компетентности. Учениците са поканени да дискутират теми като нуждите и желанията, ценностите, творчеството, любовта, сексуалността.

Методиката може да се използва както при провеждане на часове на класа така и за запълване на часовете, при които отсъства учител. Провеждането на час с превантивни обучителни дейности със собствена ценност за учениците е алтернативата на неефективните или празни часове.  Обучените учители, използващи  помагалата с разработените теми от Наръчниците “Виртуално и реално насилие – превенция чрез интерактивно обучение в училище”  могат да превърнат тези часове в "свободни" – за свободна, ориентирана към индивидуалната личност групова работа през разглеждането на темите, важни за формиране и развитие на социалните умения у учениците.

Фотоалбуми

ХАРТА НА КЛИЕНТА